Flatcoated

Alla inlägg under september 2010

Av Erica - 24 september 2010 18:59

Hela veckan har varit späckad vilket jag gillar - men nu ska det bli skönt med helg och få ha Andreas hemma.


I tisdags for vi till mormor och hälsade på - eller lånade badkaret, hi hi. Isak älskar att bada så man fick locka upp honom till slut. Sen fick även jag bada vilket jag uppskattade en egen stund med en Allers och varmt, varmt vatten så skönt!


I onsdagskväll var jag på middag på Droskan med Lärarförbundet. Tacobuffé samt genomgång av vårt nya avtal med förhandlingschefen Mattias Åström. Jättetrevlig middag med bra sällskap och intressant genomgång hade inte koll på allt de gick igenom så det var välbehövligt, sen kan man konstatera att arbeta med levande "ting" är inte så lätt ex vad är övertid? Det som en lärare hinner lätt - hinner kanske inte en annan vem är det som har "rätt" arbetstempo då?


Snälla snälla mormor var med Isak då Andreas jobbade eftermiddag, vilket Isak gillade förstås. När jag for satt han uppkrupen i hennes famn och tittade på TV.


Igår - blev det väldigt lugnt på kvällen då hela dagen gick ungefär i hundranitti knyck. Vi hade "vår" dag på Olofsfors bruk med barnen. Vi har ett konstprojekt på skolan då vi ska skapa en stor ljuskrona i glas och smide tillsammans med Linda och Mattias Baudin som har en smedja och glashytta ute på Olofsfors bruk. De yngre barnen ska göra glasdroppar och de äldre smider andra delar till kronan som i färdigt skick kommer bli över 5 meter i diameter!



Det är så vackert i Olofsfors och tur hade vi med vädret också fast det regnade på vägen dit (se bild nedan) hade vi lagom temperatur och sol hela dagen. En fantastisk dag förövrigt.


  



Hösten är vacker! Barnen tyckte att det var mycket viktigt att jag fotade ut över vattnet så det var inte bara jag som tyckte det.



En glasdroppe!


   

Även fröken fick "blåsa" glas och det var med nöd och näppe jag fixade att INTE tappa den första glasdroppen i golvet om vi säger som så men barnen var klart imponerade!


Akvarellmålning och en 2,5 h lång guidad tur runt på bruket hann vi också med förrutom lunch förstås som intogs inne i herrgården. Inte den piggaste mamman som kom hem på kvällen även om dagen varit toppen så torsdagkväll var mycket lugn för mamman och Isak tog det också rätt lugnt.


Inte blev fredagen lugnare i skolan inte - idag hade vi halv friluftsdag på Campus dvs Umeås nyaste friidrottsarena. Vädret kan vi prata tyst om men om vi säger som så det var INTE sol direkt... Men kul ändå så från 11.00-14.00 var vi ute och hade friluftsdag dock avstod jag idag från höjdhoppet (älskar höjdhopp annars) och måste alltid prova minst en gång men som sagt inte idag - tror inte det är någon höjdare att hoppa höjd med min mage?


Sen direkt tillbaka till skolan få ihop någon form av veckobrev och sen direkt till barnmorskan för besök där innan jag ilade hemåt för att hämta trollungen på Trollet.


Ikväll riktigt LATMIDDAG dvs på Max. Sen en vända på Ica Maxi för nödvändiga inköp och mindre nödvändiga som kanelbulle till mig och Isak som kvällsfika.


Hemma igen typ halv sju och ett glas saft till Isak och mig och sen har lugnet hägrat här med Fåret Shaun på tv:n och jag som bloggar och surfar runt på datorn.


Helgen blir inte heller helt nyttig är jag rädd... imorgon två kalas ett för en mycket gammal hästvän som fyller 40 år (edit: läste efter jag publicerat och inser att det kan tolkas som om jag tycker vännen är gammal det jag menar är förstås att vi känt varandra länge   ) och ett för en nyare vän som fyller 30 år. Kul!


Söndag har vi INGET inplanerat än så länge så vi får väl se vad vädret bjuder på?  


     

Av Erica - 24 september 2010 18:43

Skriver inte så mycket om nummer 2 dvs lillebror/syster mest för att det faktiskt inte finns så mycket att skriva om. Mår toppen - inga foglossningar eller dylikt pigg och glad och visst jag springer inte så gärna men annars är jag klart rörlig än så länge.


Idag har vi i alla fall varit hos barnmorskan för kontroll som gick bara fint - bra blodtryck, +4kg i vikt sen inskrivningen, hb var nu på 117 och så fick vi förstås lyssna på lill-hjärtat det är så härligt och mysigt att få höra det även om det bara är en kort kort stund. Idag kunde Andreas följa för första gången (eller han fick ta ledigt en stund från jobbet).


SF-mått tog vi också för första gången, det låg på 23 ville förstås jämföra mot Isak så hon kollade i journalen och det är faktiskt så att jag ÄR mindre denna gång det inte bara är en upplevels utan i vecka 24 med Isak var magen på sf: 25 och i vecka 25 (vi pratar barnmorsketid nu enligt familjelivsräknare är jag i vecka 26 idag) så är jag på 23 dvs klart under medellinjen mot klart över med Isak. Hoppas, hoppas trenden håller i sig - me like!


Annars börjar man faktiskt längta efter att bebbe ska titta ut på tisdag växlar vi från tre-siffriga tal till två-siffrigt innan det är beräknad förlossning.


Kollade också upp om detta med var förlossningen egentligen håller hus - den är nu tillfälligt flyttad och beräknas vara tillbaka i nyrenoverade lokaler vid lucia så vi får väl se OM de är klara i tid? Misstänker att de INTE är det så lyxigt som att få både nyrenoverat på förlossningen och på BB lär ju inte gå.


Jag har i alla fall köpstopp på bebiskläder just nu - ska gå igenom vad jag egentligen har och se OM det behövs något? En overall vet jag behövs men det får avvakta ett tag till.


Imorgon har både Babyproffsen och Barnens Hus en drive för blivande föräldrar de på babyproffsen säljer fårskin för 299:- så ett sånt ska införskaffas (Isak behöver sitt på förskolan när han sover ute).


Just ja frågade om det var något särskilt man skulle tänka på när man flyger och är gravid (ang London) och ev måste man ha läkarintyg för att få flyga... Bäst att kolla upp, stödstrumpor och att man ska gå omkring lite visste jag redan.

Av Erica - 20 september 2010 16:40

 


Lördag-eftermiddag for vi ut till Grössjön med Isak, Error och vi vuxna förstås. Full fräs framåt på liten svart hund - som körde sin egen variant av skvallerträning... OM man ser någon fler på leden så skäller man högljutt innan man kommer tillbaka. Man får väl vara nöjd med att han kommer och inte drar fram till vare sig hundarna eller vandrarna. Det är fint runt Grössjön men nu var det väl blött på sina ställen med små sjöar på leden.



Isak började raskt med att sortera om veden till det tomma vedskjulet! Det är ju synd om det som inte har någon ved sig det ska vara rättvist!


TRIST och något som gör mig skitförbannad är att folk far uti skogen och tar med sig ex potatissallad och skinka och SEN bara lämnar skräpet kvarslängt på marken??? HUR svårt kan det vara att ta hem det igen? Det bryts ju inte ner på ett par månader direkt.


        


Världens finaste Error! 


Otäckt var att det höll på att ske en riktig olycka när vi var på väg tillbaka. Isak satt på Andreas axlar när vi gick över en spång, en hal spång till följd att Andreas halkade till och höll på att stupa handlöst rakt ut i skogen...   


I sista sekunden fångade han Isak i luften i ena benet, halvt nere i mossan själv och keps och glasögon långt ute i mossan. Tur det gick bra men gud vad rädd jag hann bli.


Glasögonen som har guldfärgade skalmar fick vi ägna en bra stund åt att leta i blåbärsriset innan vi hittade dem.


Man hinner tänka många tankar innan man märkt att det gått bra - det är ingen kul syn att se sin son bli fångad i ena benet upp och ner i luften. Nu gick det i alla fall bra och som Andreas sa - hellre benskada än huvudskada.

Av Erica - 19 september 2010 11:45


Jobbar hårt på valet (eller inte) mitt jobb under pågående val är att hålla städat i lokalen, fylla på valsedlar och tja ja inte så mkt mera just nu. Så just nu sitter jag bakom en skärm och bloggar lite.


Det stora jobbet är att RÄKNA rösterna och det kan vi inte göra förrän valet är över någon gång vid 20.00 ikväll. Vi får ju inte stänga lokalen innan alla som vill har röstat förra riksdagsvalet var det strax efter 21.20 om jag inte minns helt fel. Hoppas det flyter lite bättre i år - distriktet är delat i två delar och istället för 2400 röstberättigade så har vi i år 1400.


Så fram till 14.00 jobbar jag sen iväg för att rösta själv (har nog bestämt mig nu) och sen tillbaka hit vid 17.00 för ett andra pass som vaktmästare och sedan avslutas det hela med rösträkningen då.



Av Erica - 13 september 2010 06:15

Kvart över fyra imorse vaknade jag och gick på toa och sen var det helt ogjort att försöka somna om... Låg i sängen och vred mig och funderade på allt möjligt mellan himmel och jord men när jag insåg på slutet att jag hade planerat:


  • åtgärdsprogram i matte för 3 elever samt mattegrupper i nivåer
  • namnlekar och lära känna varandra på Luxus övningar
  • läsläxa och vad vi ska göra under vecka
  • matteproblem

Så var det bara att ge upp så när Andreas väckarklocka ringde kl 05.15 klev jag helt sonika upp och gick och duschade lääääänge grymt skönt att duscha i lugn och ro på morgonen utan liten Isak som hittar på bus utanför duschkabinen.


Ännu skönare blev det när jag sen gick ner och fick starta dagen i lugn och ro utan någon som helst stress framför datorn och TV:n var det bara hur mysigt som helst. Sitter just nu nyduschad i morgon rock och med filt över fötterna och njuter av lugnet! Kanske man skulle försöka sig på att bli morgonpigg??? NACKDEL: jag lär ju vara som en slagen hjälte ikväll misstänker jag.


Med "tvåan" är det bara bra - det händer inte så mycket tycker jag just nu mer än att magen har tvärväxt ända till för någon vecka sen har jag ju kunnat ha mina vanliga jeans utan problem men när jag i torsdags skulle prova ta på mig dem var det tvärstopp... ja de passade över höfter och så men när jag skulle knäppa dem. Det var typ en decimeter innan knapparna skulle ha mötts. JISSES vad fort det gick jag hade dem ju just innan skolan började och vid skolstart?


Grymt skönt att ha moderkakan i bakvägg denna gång - tvåan har full gymnastik framförallt på kvällarna och det är betryggande att veta att det finns något där inne som lever om.


Annars mår jag väldigt bra just nu - inga problem alls kvar med ligamenten precis som med Isak utan jag kan röra mig obehindrat (nåja springa är väl inte aktuellt med magen), inga sammandragningar alls.


Var ute i obanad terräng i Ansmark (kallhygge och tät skog) med 6 flatar och uppfödartanten i lördags och större delen av turen fick jag ha Isak på axlarna och det gick utmärkt visst det var jobbigt men kroppen i sig fick inte ont. Däremot fick jag en sjuk träningsvärk efter en cykeltur jag gjorde runt onsdag förra veckan - eftersom Error var med och jag inte ville cykla för fort så la jag på belastning dvs tung växel istället och ja det tog på benmusklerna kan jag meddela! Var lätt stapelbent både torsdag och fredag. Torsdagkväll var inte nådigt såg säkert jättekul ut när jag stapplade omkring?


Nä nu ska jag gå och göra lite gröt så jag hinner äta innan lilleman vaknar!

Av Erica - 7 september 2010 20:47

Kanske vi har lite brittsommar här just nu? Varmt och skönt är det i alla fall i solen!


Ännu en härlig kväll i skogen har vi haft om än något enträgna korvsugna hundar som bufflade omkull småbarn utan större hänsyn... Behöver jag säga att de ingen korv fick?




Kollar in Fritz med Åsa! Han ser inte riktigt ut som de andra hundarna...



Isak lyckades förstås blöta ner sig även denna gång- Nu var det tröjan som blev blöt och att bara gå i jackan var helt omöjligt tydligen så han knallade omkring med överkroppen bar. Tur det var varmt!



Alternativ peelingkur - alldeles gratis. Hur få? Gå på stranden, blöt ner ansiktet med Ramlösa när du ska dricka. Fall sedan med näsan före. KLART!  


  

Av Erica - 5 september 2010 20:22

Det gäller att ta tillvara de fina kvällar som hösten erbjuder! Det är inte så länge innan den trista hösten är här dvs oktober/november med mörker, regn och rusk. Men NU är det superhärligt ute, klart väder, inga insekter och alldeles vindstilla och en kvällssol som sken på oss for jag, Andreas och Isak samt familjen Östman dvs Åsa, Lea och Noel ut till Bäcksjön för att fixa ute-middag. Mycket enkelt dvs pyttipanna på muurikkan men otroligt mycket godare än hemma i stekpannan. Vovvarna fick också följa så Error, Harry, Toffee och Fritz for även de omkring på stranden. Till och med Fritz fick ett tokryck och doppade sig till magen!



Barnen hittar på mycket att göra, detta var en av favoriterna från början. Balansgång med sandhopp!


Tre härliga småtroll i väntan på mat! Isak, Noel och Lea!


     


Vi var på samma plats som lördagkväll dvs på min favoritstrand i Bäcksjön.


  

Jag tror att även hundarna trivdes som fisken i vattnet - Toffee hade ett mycket noggrannt öga på maten OM det skulle råka hamna något på backen skulle hon göra miljön en tjänst och städa upp.


Busungen Isak som lyssnat jättefint och INTE gått ner i vattnet på hela kvällen passade på när pappa städade ihop muurikkan och mamma och Åsa höll på att leka med hundarna i vattenbrynet (dvs få Fritz att simma lite mera). Han körde helt enkelt en Baywatch! Dvs springa i vattenbrynet -bara ett fel. Han var inte i badklädd utan hade både skor och byxor på sig. suck tur det är hyfsat varmt i vattnet ännu för han var inte kall alls om benen när vi kom till bilen och skalade av blöta byxor och skor.


Nu har jag efter en superhärlig helg laddat massor för ännu en jobbvecka!


Av Erica - 4 september 2010 21:01

En gång i tiden var en bra lördagkväll ett glas vin - en fest och kanske utgång? Det skulle det kunna vara nu också MEN priorieteringarna är helt annorlunda.


Denna lördagkväll for vi ut till Hissjö-skogen med Isak och Error (Harry fick vara hemma han har svamp i tassen och har tuggat sig halt stackaren). Andreas hade en kul cache som hette Ding-Dong som låg cirka 1 km in längs Tavelsjö-leden. Skönt att gå i skog där chansen att möta någon är liten, Error sprang så benen glödde och Isak gjorde nog detsamma.


  

Finns det något roligare än att springa på en spång?

 

Han är så duktig på att gå vår lilla son - 1 km rakt in i skogen längs leden, sen hittade vi del 1 av cachen. Den var en riktig höjdare (får dock inte skriva om hur den går till för då pajar man tydligen nöjet för andra cachare så då låter jag bli). Vi sprang i alla fall omkring upp och ner för berget i säkert 30-40 minuter dvs säkert 1 km till i mycket tuff terräng, innan jag och Isak började gå tillbaka för att det skulle bli lite tystare för Andreas att leta.


  

Små pojkar kan också klättra! Berget vi var upp och ner för heter Börsberget.


  

När vi gick tillbaka gick jag inte så fort så samt att leden föreföll väldigt platt. I alla fall enligt sonen som tyckte det blev väl tråkigt och helt sonika ökade på spänningen genom att dra ner luvan för ögonen och leka blindbock mitt i skogen...


  

Efter ett tag hade Andreas hittat cachen och kom ifatt oss - och nu började små ben vara trötta så ibland liftade liten Isak en bit. Fast så fort han såg en spång ville han ner för spångar är helskojiga att gå på.


  


Vi fortsatte med bil över Flurkmark ner till Bäcksjön för att ta en till cache, här är vi på en av mina favoritplatser att grilla på. Kvällssol och en jättefin liten strand. Dock grillade vi inget idag utan Andreas letade rätt på cachen ganska fort.

  

Gå balansgång och hoppa fick Isak öva! På slutet kunde han hoppa själv från högsta stället och hålla balansen riktigt bra på vägen ut dit.


Klockan var ganska mycket nu for ut vid halv fem och klockan var närmare åtta så på vägen hem hämtade vi upp thaimat från Thaiköket på Nydalahöjd innan en trött liten kille stoppades i säng.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Löpartävlingar

2012:

 

29/5 Blodomloppet 5 km: 29,48 minuter

1/9 Tjejmilen 10 km:1,07,58

9/9 Umemilen 10 km:1,03,56

Mål med min löpning 2012

Löpning:

 

1. Gå ner till viktmål 2 så jag kan börja springa utan vara rädd för benhinnor mm.

2. Springa blodomloppet 5 km i slutet på maj under 30 minuter.

3.  Springa Nydala runt utan att stanna och under timmen.

4. Springa milen under timmen.

Viktmål 2012

Viktmål:

 

1. Elias inskrivningsvikt

2. Isaks inskrivningsvikt

3. Halvvägs

4. Vikten innan graviditeterna

5. Vikten jag hade när jag red som mest

.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skapa flashcards