Flatcoated

Alla inlägg under november 2010

Av Erica - 28 november 2010 14:53

Nu är det inte länge kvar innan tvåan tittar ut! Beräknad förlossning om 38 dagar för att vara exakt. Jag tror min mage sjönk ner för någon vecka sen och jisses vad mycket jobbigare allt vart... tempot sjönk drastiskt kan jag säga på promenaderna och att bli kissnödig ofta (som jag sluppit hitintills) japp tillbaka!


Både längtar och inte längtar - vissa dagar längtar jag massor och andra särskilt sådana som det varit nu på slutet då jag varit dunderförkyld sen slutet på oktober funderar på om jag verkligen är riktigt klok som tror vi ska klara av TVÅ barn när det känns som ett jätteprojekt att rodda runt ett barn.


Nåja andra har ju uppenbarligen fixat två barn så kanske även vi gör det?


Vi har också fått vara och tjuvkika en gång till på lillbebis - och allt såg bara bra ut, moderkakan hade flyttat sig och bebis såg ut att må toppen. Barnmorskan gjorde en viktuppskattning och just nu verkar bebis bli ungefär lika stor som Isak vilket passar mig utmärkt då han var väldigt "lagom" när han föddes.


Igår var jag på brush-up för ringsekreterare och en i SKK:s styrelse är ju barnmorska på just förlossningen. Jag hade henne ibörjan av Isaks förlossning men fick byta då hon är mycket rutinerad (fattas annat såg för något år sen i min egen bok om mina första år att hon även förlöst min mamma när jag föddes 1976) - och hon behövdes på en mera komplicerad förlossning än den jag hade.


Hon frågade förstås när det var dags och jag sa ungefär som jag brukar - "femte januari men med min tur så lär det väl bli den 24 december" varav hon skrattade gott och meddelade att då jobbade hon så då kunde vi ha julmys på förlossningen tillsammans. Ha ha hur mysig jag nu är när värkarna sätter igång? Men ge mig en EDA så kan vi julmysa för fullt!


Sen har jag börjat gå på gravidyoga - lite kul jag har ALDRIG gått på yoga någonsin och om jag ska vara ärlig tror jag inte jag kommer gå sen MEN det är väldigt nyttigt för en person som mig att tänka på nuet och vara i detta rum och inte hela tiden tänka fem steg framåt. Avslappningen var underbar - dock var jag ganska trött (sovit dåligt) och meningen är inte att man ska somna utan fastna typ i mellanlandet mellan vaken och sovande. Första minuterna tänkte fasen vad duktig jag är det här går ju toppen... Hm för att en stund senare märka att folk börjar kliva upp runt mig. Jo tjena det där mellanlandet passerade rätt fort. Vi får se hur det går nu på onsdag (jag missade en gång förra veckan då jag fick en bonus av min förkylning, öroninflamation.).


Av Erica - 28 november 2010 14:45

   

Det första jag upptäckte när jag gjorde min pyntning var att jag saknar mitt lilla fyrkantsbord från Ikea! (Vi har gjort om det till legobord åt Isak dvs det är bla en legoplatta fastsatt  på det inte så snyggt att ha i vardagsrummet). Ingen som ska till Ikea och ta med sig ett nytt hem åt mig?   Kostar typ 70 kr och väger ingenting men det är lite långt att fara för ett ynka bord ända ner till Sundsvall...


Nu står granen på en pall och det är inte riktigt samma sak om jag ska vara ärlig... (kortet är från förra året)


Annars kommer vi nog snart till min och Andreas eviga strid om hur stjärnor och stakar ska stå i fönstret. Jag pyntar inifrån och skiter i om inte hela staken/stjärnan syns utifrån och ställer allt helt sonika i mitten och han flyttar det glatt till höger och vänster...


Annars är det så mysigt med jul nu - särskilt som Isak börjar bli så stor att man kan göra så mycket tillsammans som att baka pepparkakor!!! Det ska vi göra senare idag. Har nog inte bakat pepparkakor hemmma sen? Tja början på 90-talet kanske? Är egentligen inte så förtjust i pepparkakor men det luktar så gott och sonen gillar kanske dem? Sen ÄR det jul med pepparkakor.


Älskar att gå på julmarknad, pynta (inte lika kul att ta bort dock), mysa och tända ljus. Julgardiner har jag i vardagsrummet men inga i köket. Dock har min snälla mamma lovat sy kappor åt mig om jag hittar något bra tyg. Eftersom köket är blått så är det inte bara att köpa röda gardiner och tro att det ska fungera för det är asfult med den blåfärgen och julrött. Ska kila ner på stan i veckan och se vad jag hittar.

Av Erica - 13 november 2010 21:03

   Är grymt nöjd med Isaks vinterkläder. Vi hittade Didrikssons nya overall för 799:- på Barnens Hus (testvinnare i Vi Föräldrars overalltest vintern 2010). Den sitter bra och jag gillar färgerna!


Skorna blev en större variant av de vi hade förra vintern dvs Kavat. De sitter bra, är lätta men framförallt Isak kan ta på sig dem själv vilket han inte kan med de andra modellerna vi provade (viking och Kuoma) och han var aldrig kall om fötterna förra året.


Förra helgen var det miniträff för Lavas valpar hos Lena - tanken var att Linnea skulle fota valparna MEN liten Isak såg kameran på håll och kom snabbt fram för att Linnea skulle få ett bättre motiv...



Hm... undrar vad de gör där borta?



Ah det är en KAMERA! Sådana är roliga de visar ju bilder på mig!



Om jag ställer mig framför och gör till mig så borde väl fotografen fatta VEM hon ska fotografera?


Tack för bilderna!        


Av Erica - 5 november 2010 13:23

Så blev det tvärtungt att vara gravid... Ni som inte gillar GNÄLL bör nog sluta läsa nu! Har nu gått in i vecka 32! Bara åtta veckor kvar tills den lill* tittar ut (hoppas vi).


MEN då jag för två veckor sen drog på mig en trist förkylning så mår man ju skrutt just nu... En rethosta, lite småont i halsen men framförallt så jädrans trött.


Som en bonus blev det genast mycket tyngre att vara gravid - satt på föreläsningar och gjorde skrivjobb måndag, tisdag och onsdag och jag trodde faktiskt min rygg skulle säga upp sig på onsdagkväll. Skit vad ont det gjorde mest för att jag är van vid att kunna röra mig under dagarna tror jag för nu efter en torsdag och fredag med mera rörelse är ryggen mer som vanligt dvs smärtfri!


Sammandragningar - sluppit helt tills igår. Japp nu går man som en jädra myra igen på promenaderna (hoppas det släpper snabbt) för att magen inte ska bli som en sten. Ska väl inte klaga har ju inte en enda känning av varken fogar eller annat så lite sammandragningar som inte känns OM jag drar ner på tempot är väl inte så farligt men ni som känner mig vet att allt jag gör/tänker eller säger går lite väl fort emellanåt dvs jag liiiider av mitt eget tempo.


Som en notis kan jag säga att när vi gick från kyrkan med barnen i förra veckan - blev mina kollegor så oroliga att jag FRIVILLIGT gick med långsamma gruppen och kom efter de andra att de skickade ut en kollega med cykel för att möta upp. Ha ha! Inget fel på mig mer än att jag inte går så fort som sagt, fast det var bra att hon kom för en elev hade fått ett astmaanfall och hade det rätt tufft att gå.


Nästa torsdag får vi kika på liten igen! Då ska vi kolla att moderkakan verkligen har flyttat sig ur vägen för ingången! Längtar! Kanske får vi veta vad det är för något i magen också? Om det är en lillebror som jag tror eller en lillasyster?


Liten är i alla fall en snäll liten prick som rör på sig på morgonen och kvällen och låter sin trötta mamma sova på natten. Rör på sig också med jämna mellanrum så man vet att den lever - det är trevligt!


Barnen i skolan är mycket intresserade och ibland har jag en hel skock som funderar på om det är huvud eller fötter som de känner (om de nu känner något alls egentligen men vem vill ta dem ur villfarelsen att de faktiskt har kännt bebis?). Sötnosar!

Av Erica - 5 november 2010 13:16

Jag tycker äppelpaj är supergott MEN jag är inte lika förtjust i att göra själva smulpajsdegen om jag ska vara ärlig. Kladdigt och svårt att få riktigt bra.


Nu idag tänkte jag göra äppelpaj med havergryn (ska vara glutenfri och jag tyckte inte den blev så bra sist så jag tänkte att om man drygar med havregryn kanske den blir mindre kladdig?). Något sådant recept har jag inte så efter lite googlande hittade jag detta hos Matlyckan:


125 g smält smör

2 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl socker
4-5 tunt skivade äpplen socker
kanel

Värm ugnen till 225 grader. Rör ner de torra i ingredienserna i det smälta smöret.

Bred ut de skivade äppelklyftorna på ett ugnssäkert fat. Strö över lite socker och kanel.

Fördela smuldegen ovanpå äpplena. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter.
Har ännu inte provsmakat den då den ska vara till mitt fika i eftermiddag men den ser väldigt god ut och framförallt! Smulpajsdegen går att röra ihop UTAN att ta i dvs det räcker med sked och var superenkelt att fördela på äppelskivorna.   
Dock gjorde jag dubbelsats då jag tyckte att en enkel blev lite smulpaj och mycket äpplen men det är ju en smaksak!
  
Av Erica - 5 november 2010 09:34

 


Error tycker att på vissa sätt är lillhusse klart bättre än de vuxna i hushållet. Vem av de vuxna skulle tillåta detta tiggeri? Samt dela broderligt med en sked till Isak och en sked till Error? (Ja är ni känsliga bör ni nog inte komma hem till mig just detta är nog tyvärr inte det värsta av vad de där två kan tänkas dela... Det händer att vi får ta och plocka hundmat UR Isaks mun som han går och stjäl när Error och Harry står och äter Blä!).


Söt-Error tar faktiskt inte av lill-husse utan väntar snällt på att bli matad.   

Av Erica - 1 november 2010 06:21

Var är den där timmen som alla pratar om att man har vunnit i helgen? Det enda jag har märkt är att det är ÄNDÅ mörkare när man kliver upp en timme tidigare... För inte har lilleman lagt till en extra sovtimme i sitt morgonprogram inte?


Tur i oturen är att vi på något vis har lyckats få honom att sova mot sju de senaste veckorna och inte sex dvs nu är vi tillbaka i utgångsläget och får kliva upp vid 06.00 igen! Jippie eller något?


Idag valde sonen att gå ur sovrummet utan sin vanliga morgonritual dvs tända lampan och krypa ner hos mamma och pappa (mest mamma) och åla runt utan jag som är lättväckt vaknade av dörren stängdes. Orkade dock inte kliva upp på en gång utan låg och drog mig någon minut. Vad har då sonen hittat på?


Jo i köket har han dragit stolen till spisen och tagit fram två kryddburkar och står och lagar mat i en odiskad kastrull som han hämtat upp ur diskhon. (han har även tagit sig en visp ur en låda). Synd bara att maten inte går att äta.


Men klart sötast var han när vi kom till vardagsrummet och jag drog på Barnkanalen för att få lite lugn och ro en stund innan det blir dags för frukost. Till Drömmarnas Trädgård står han och dansar tillsammans med småfigurerna på TV och gör EXAKT likadant dvs armar upp och ner i takt med TV:n, slängpussar och hopp åt sidorna i takt till musiken. Kameran är förstås låååångt borta när han gör det men ack så söt han är. Mammas gullunge!


Annars har mina "skolbarn" höstlov denna vecka dvs vi har studiedagar måndag-onsdag. Idag är en riktigt spännande dag vi ska få lyssna på Jesper Juul ni vet han som skriver är det i "Vi föräldrar" och hjälper föräldrar med barnproblem? Sen har vi fått välja två föreläsningar på eftermiddagen och jag tänkte gå på nätmobbing med Christian Fridh (jobbar för Friends) och sen var tyvärr min andra föreläsning inställd pga sjukdom (sviken av kompisar med Mickael hansson) så vi får väl se vad de kan erbjuda istället?


Imorgon får jag en uppfräschning på Mediacenter i hjälpmedel på datorn om man har problem med läsning och skrivning sen ägnas resten av veckan åt att skriva LPP (lokal pedagogisk planering), bedömingsmatrisser och vad år 3 ska göra under våren.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Löpartävlingar

2012:

 

29/5 Blodomloppet 5 km: 29,48 minuter

1/9 Tjejmilen 10 km:1,07,58

9/9 Umemilen 10 km:1,03,56

Mål med min löpning 2012

Löpning:

 

1. Gå ner till viktmål 2 så jag kan börja springa utan vara rädd för benhinnor mm.

2. Springa blodomloppet 5 km i slutet på maj under 30 minuter.

3.  Springa Nydala runt utan att stanna och under timmen.

4. Springa milen under timmen.

Viktmål 2012

Viktmål:

 

1. Elias inskrivningsvikt

2. Isaks inskrivningsvikt

3. Halvvägs

4. Vikten innan graviditeterna

5. Vikten jag hade när jag red som mest

.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skapa flashcards