Flatcoated

Alla inlägg under mars 2012

Av Erica - 23 mars 2012 21:07

              

 


Det är mycket färger i årets löpardojar! Nu valde jag då inte nya springskor efter utseendet vilket kanske syns utan jag valde den modell som jag trivts med de senaste åren och provat ut på Gå- och Löpkliniken. Ascis! 1350 kronor fattigare trots Sporren-rabatt så har jag nu ett par fin-fina springskor (de gamla höll det på att gå håll i samt att Error ätit upp en sula dvs dämpningen var inte ultimat precis).



Eftersom Andreas jobbat eftermiddag har det inte varit helt enkelt att få till ett tillfälle att testa dem men idag har jag i alla fall fått prova dem och de är lika härliga som mina gamla var en gång i tiden. Testade av 5 km för att se hur långt borta mitt mål på att klara den sträckan på 30 minuter. Det gick bra riktigt bra - trots att jag körde vecka 2 på ck 25 dvs sprang 1.30 gick 2 så fick jag till 36,13 minuter för att vara exakt (det tog en stund att fumla med mobilkameran innan jag lyckades fota så var siffrorna förstås ändrade) Kändes bra riktigt bra hade ändå mer att ge så vi får se hur det går när jag ökar upp  i springlängd och mindre gångdel på intervallerna om jag ändå kan hålla pace 5.28 vilket är vad jag håller just nu (11km/h).



Av Erica - 17 mars 2012 20:57

Jag vet att många barn inte gillar fisk av någon anledning? Det märks på skolan också där all fisk utom lax oftast möts av ett stönande... MEN mina barn älskar fisk och får Isak välja mat står det mellan våfflor eller fisk och potatis. En av mina favoriter att göra just nu är "fisk i folieknyte" enkelt och supergott!


Riv loss folie till så många portioner ni behöver. Lägg i vad man vill vi brukar lägga i purjolök, körsbärstomater, paprika och ngn vit fisk typ torskfiler eller torskblock. Krydda med salt, peppar och franska örter och en liten smörklick. Knövla ihop folien så in i ugnen på ca 225 grader i ca 15-20 minuter beroende på hur stora fiskbitar ni har i.


Koka potatis i en gryta och minst en 3-4 STORA morötter i skivor i en annan gryta (är det inte 3-4 stycken som du skivat kan du räkna med att bli utan om du bor med mina pojkar då de älskar kokta morötter...).


Färdigt, nyttig och supersmarrigt.


 

Av Erica - 17 mars 2012 20:41

Det är väldigt roligt att se att de nu faktiskt har större och större utbud av varandra. Elias är alltid snäll med storebror och avgudar honom. Isak å sin sida kan bli ganska ego och ska ha preciiiis den leksak Elias leker med och göra precis som lillebror ex. när Elias "gåtränade" mellan mig och Andreas för ngn månad sen så var det bara att skratta och le när Isak också ville gå "emellan"!



Idag hade de världens lek när Elias satt i matstolen medan jag höll på att fixa med mat. Som vanligt avtar skratt mm när filmkameran kommer fram men ni får helt enkelt se en liten del av leken!
  

Av Erica - 17 mars 2012 20:28

Lena - slav är duktig på att vara ute med sina hundar och dra och en gång i tiden (typ när jag bodde på Nydalahöjd) var jag ut en del med framförallt Oliver för Harry SÖG på drag. (vilket eg är rätt märkligt då Oliver inte skulle drömma om att dra i koppel men det kunde minsann Harry göra).


Fick i alla fall lust att haka på med Error så idag hade vi bestämt date kl 10.00 på Nydala vid hund- och pulkaspåret. Lena skulle åka först så jag fick draghjälp och efter en del bestyr i början med att få på sig skidor/handskar/starta runkeeper etc fick hon lov att starta. Vi efter i ca 10 meter innan Error fick ett ryck av selen (han tog i) tvärnit! Väldigt konfunderad och funderade på om han inte fick dra... nåja iväg igen glatt påhejad av mig vågade han ta i OCH så brast haken = lös hund... Fånga in hunden, knyta fast draglinan och så iväg igen. Det gick jäkligt stapligt om vi säger som så draghjälpen hade ju försvunnit bortom horisonten och Error som VISST var rastad två gånger innan skidturen var bara "tvungen" att bajsa två gåner till... MEN så hände något när vi svängde av långa hundspåret för den korta svängen Error började dra och det riktigt bra!!! Utan draghjälp fick vi upp en fin fart och han följde spåret alldeles utmärkt. Spåret som var utmärkt gjorde att det gick fort riktigt fort så i sista nerförsbacken var det ingen dålig fart vi hade. Ett problem spåret svänger mot höger direkt där backen tar slut MEN det finns ett litet sketet skoterspår 90 grader rakt in i skogen... GISSA vad Error valde? KRASCH BOM BANG så låg föraren på mage om vi säger som så...  Nåja det var bara några hundar meter kvar så hade vi åkt 2,1 km runt. SKITNÖJD matte och så var även hunden tror jag!


VILA så tog vi ett varv till och nu fungerade allt på en gång, draghjälpen BLEV en draghjälp och vi låg ca 30-40 meter bakom hela tiden (HAN ORKADE trots att Lena hade två draghundar!), och inget fler platt fall för oss i alla fall!


Grymt nöjd med hur Error jobbade i spåret för att vara första gången som han drar på riktigt. Så duktig var aldrig Harry eller Oliver. Och det kommer man på i mars att det är roligt med drag... HUR mycket säsong är det kvar nu tror ni?


Strålande sol och blå himmel gjorde inte saken sämre!


 


Lena som åkte ett tredje varv (hennes vovvar är ju liiite mera dragvana) på väg mot "mål". Krux och Kyuss är till hjälp och Polly agerar pepphjälp från sidan!

 

Lite sifferfakta från Runkeeper: dock får man ta dem men den nypa salt då jag har krångliga stavar och vantar och Iphone fungerar dåligt MEd skidhandskar så är det en viss fördröjning både på när tiden startats och stoppats. MEN första rundan tog typ 17 minuter med allt strul andra 9 minuter. Vi snittade runt 3.30 minuter per km när vi väl åkte som snabbast gick det 3,08 på en km!!! Svisch svosch!

Av Erica - 16 mars 2012 20:53

Barn som vaknade ovanligt tidigt imorse = trött mamma nu. Lyxade till middag och köpte Thaimat, jättegott tyckte alla inklusive barnen som redan hade ätit = väl lite mat till oss andra. Tyvärr börjar det nog bli dags att de får en "egen" portion och det trots att portionerna är JÄTTESTORA de tryckte i sig av maten... Hämtmat blev genast lite dyrare.


Haft en bra träningsvecka med fysträning, bodypump, core och konditonsträning på det! Imorgon ska jag ut med skidor och Error tillsammans med Lena och hennes vovvar... det kan sluta med precis vad som helst om jag ska vara ärlig vi får väl se hur det går.


Söndag bodypump - är med i en utmaning om att göra flest squats, armhävningar och situps (minst 15 av varje per dag=pris) på pumpen får man ihop många fina av varje sort! Sen ut och motionera med Lena - slav och en och annan hund misstänker jag? Kruxet skulle få bära Lenas vattenflaska som jag förstod det.


Sen en vecka med mindre träning då maken först jobbar eftermiddag och sedan far bort fredag-måndag. MEN om det går som det ska så är det följande som gäller:


Vecka 12:

tisdag: kondition+styrketräning i gymmet

fredag: core+kondition

söndag: bodypump+kondition


Inte så mkt men vad som går att få ihop när man är ensam med barnen. Barnen ska sova hos mormor lördag till söndag = möjlighet att träna söndagförmiddag.


Vi har bestämt att vi ska ut och gå på luncherna på jobbet också så där får jag lite gratis motion vi började idag med en fin runda på 3,6 km i alldeles underbart vårvinter väder, lite småhalt var det både här och där men nu tinar det fort! Trevligt sällskap av fina kollegor gör inte heller saken sämre. Så det är bra att vi alla var peppade så vi drar ut varandra istället för att "häcka" i fikarummet och vila!


Ha nu en trevlig helg! Jag ska antingen göra mig lite fruktsallad med vaniljkesella ELLER hallonkesella+hallon och en stor kopp te innan det är dags att gå och sova!

Av Erica - 9 mars 2012 20:55

Fördelen med makens eftermiddagsveckor är att han är ledig på fredagarna. Så idag städade jag huset medan han sov ikapp på förmiddagen. Sen for jag iväg när han vaknade och belönade mig med ett härligt spinningpass på IKSU passade på att duscha där för att få basta lite! Cykelpasset var på 55 minuter och ett helt okej upplägg med backe - intervaller - backe. Var härligt genomkörd efteråt. Imorgon blir det två roliga pass: 90-tals stepen som går i repris och så release på nya CxWorxen nr 6. Blir intressant - var inte så förtjust i fyran men älskar den som är nu (femman) så jag hoppas denna är ännu bättre!?!


 

Fortsatte eftermiddagen på stan med familjen där vi gjorde några inköp bland annat hörlurar som går att springa i till iphonen (såna där man sätter fast bakom örat så laddad på att börja joggingsäsongen redan nu men det är glashalt här ute så jag får nog sjå mig ett tag till).


Ica Maxi där Isak fick vara i minihuset=en lugn och skön handlingstur.


Middag hemma och sen alla barn i säng.


Nu har jag just provat Carinas fuskglass med hallon. Så gott så jag brukar när jag äter glass mikra hallon så de är lite halvvarma och sen mixa med vaniljglass. Det här blev nästan likadant en aning surare men hur smarrigt som helst. Lika delar frysna hallon och hallonkesella rör runt. Färdigt! Enkelt hälften av kalorierna mot "vanlig" glass och som sagt supergott!


 

Av Erica - 8 mars 2012 21:40

Just nu är det så himla kul att träna - jag känner att jag är starkare och har bättre kondition vilket självfallet gör att passen blir "självbelönande". I helgen byts Pumpen och Cxworxens koreografi ut mot nya (de byts var 3:e månad) antar att de kommer ligga parallellt ett tag till så det var kul att hinna gå på ett gammalt pass igår för att som checka av läget innan det byts ut. Fick till alla armlåtarna riktigt bra - första benlåten var sådär så då drog jag på med 2 kilos straffvikt till utfallen vilket gjorde det lite bättre.


OM jag hinner imorgon ska jag på ett cxworx för att stämma av innan realesen på sexan på lördag som jag bokat plats på (kör ett 90-tals inspirerat steppass innan).


I måndags blev det ett stepmuskel med funktionell styrka OM jag hinner så är jag väldigt sugen att prova den instruktörens pass med bara funktionell styrka på tisdag. Det var grymt effektivt och pulshöjande = me like!


Vardagsmotion iform av långsam skidåkning med sonen ska det också hinna med!


Av Erica - 6 mars 2012 21:19

Ett besök på VC på Teg och tant doktorn (EvaLis) gav Elias diagnosen öroninflamation och tillhörande kåvepeninkur... Nåja pojken är vid gott mod och då han bara väger 10 kilo så får han bara 1 ml kåvepenin vilket går bra att få i honom även om han inte är nöjd med det.


Ingen bodypump för mig dock då den började samtidigt som VC-besöket. Tar igen det imorgon istället!


När Andreas for på jobbet var vi husliga här hemma och bakade Grahamsbullar och så gjorde jag köttfärsbiffar i ugnen. Förstår inte varför jag envisats med att försteka dem? Bara besvärligt och kladdigt, suveränt resultat med att lägga dem direkt på plåten och köra varmluftsugn. Samma fina yta bara nyttigare och framförallt enklare!


Isak älskar att baka men att baka gofika som jag ändå inte får äta känns inte så kul så då bakade vi bröd istället. Ett problem dock jäst ska jäsa och i detta recept inte bara en gång utan två gånger á 30 minuter. (Eller en mindre evighet om man frågar Isak). Det var dock ett bra kladdfritt recept så även Isak kunde rulla bullarna utan svårighet, ca 16 bullar blev det på 50 gram jäst.



En liten bagare här bor i staden han bakar kakor mest hela dagen... nä inte så många rätt där inte. Men bröd bakade vi i alla fall!


  

 

Resultatet fick klart godkänt av båda bröderna Bengtsson, det är inte bara grahamsgrynsgröt som är gott även grahamsbullar är namnam!



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Löpartävlingar

2012:

 

29/5 Blodomloppet 5 km: 29,48 minuter

1/9 Tjejmilen 10 km:1,07,58

9/9 Umemilen 10 km:1,03,56

Mål med min löpning 2012

Löpning:

 

1. Gå ner till viktmål 2 så jag kan börja springa utan vara rädd för benhinnor mm.

2. Springa blodomloppet 5 km i slutet på maj under 30 minuter.

3.  Springa Nydala runt utan att stanna och under timmen.

4. Springa milen under timmen.

Viktmål 2012

Viktmål:

 

1. Elias inskrivningsvikt

2. Isaks inskrivningsvikt

3. Halvvägs

4. Vikten innan graviditeterna

5. Vikten jag hade när jag red som mest

.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards