Flatcoated

Alla inlägg under april 2010

Av Erica - 7 april 2010 21:30

Vid halv fyra for vi över till Lena (vi= jag och sonen) för lyxmiddag mitt i veckan och en träff med Lundmark! Skulle jag gjort middag hade det garanterat inte blivit ungsbakade potatishalvor eller ngn inbakade fläskfilé! Tack för mycket god mat.


Direkt efter middagen så for jag och Isak upp på Östra Gymnasiet för första tillfället i Bamsegympan!


Isak var inte helt oväntat minst och hade väldigt svårt att sitta still och lyssna... Men att vara med på det som var lite rörligare var inga större svårigheter roligast var helt klart den tjocka mattan som man kunde hoppa ner på. Hopp, hopp och hopp igen, att det var en bana förstod inte Isak och fick lite styrhjälp av sin mamma för att komma runt i en cirkel.


Bästa övningen? Isak är riktigt duktig på att gå balansgång bara han fick hålla handen en vanlig bänk inga problem och även fast den blev smal (dvs upp och nervänd) gick det utmärkt.


Den avslutande leken i ring att springa gick bra även om Isak inte lyssnade på VILKA det var som skulle springa (alla som är.. skulle springa).


Men massagesaga var den unge mannen inte alls med på men vi får köra den hemma istället i lugn och ro.


Väl hemma tryckte han i sig en smörgås och ett glas juice! Sen blev det raskt sängen.


Upptäckte tidigare att vår babytalker är felinställd/trasig då inget hörs från den även om det är ljud i den. Naturligtvis väljer Isak att testa sina röstresurser efter läggningen det var inte helt lätt att höra OM han var ledsen eller bara pratade då testandet innebar att kolla hur högt man kan låta...


Så den vända jag gjorde in i sovrummet var helt i onödan om vi säger som så, sonen låg snällt ner och pratade med sig själv i mörkret och såg mest ut att fundera på vad jag gjorde därinne?

Av Erica - 7 april 2010 13:56

Var och sprang igen och gymmade lite mera!


Löpningen gick bättre, 3,85 km på 30 minuter då gick jag 0,5 km som uppvärmning sprang 1 km med 9-10 kms tempo (varierade efter orken) gick några minuter igen och sprang 1 km till och sen omväxlande gå/jogga de sista minutrarna. Kände mig starkare i alla fall!


Styrka? Fick kläm på en ryggövningen men när det var 3 övningar kvar blev jag lätt illamående (blir det ibland när jag tränar hårt) och kunde med nöd och näppe genomföra 1,5 övning av det som var kvar... Inte så nöjd.


Körde ett stepdance i måndags så det blir ett till sånt på fredagkväll och nästa löppass blir på söndag!

Av Erica - 7 april 2010 08:28

Sen i sommras har jag gått ner ca 12 kg. Med den superenkla metoden ät mindre rör på dig mera! (är inget stort fan av pulversoppor och konstiga dieter som jag ändå inte skulle orka följa längre än någon vecka och sen var tillbaka på den punkt där jag började).


Men i början på februari blev jag sjuk - en riktigt envis och dum förkylning som avslutades med en evighetslång hosta som egentligen inte gick förbi förrän förra veckan. Resultat? Tja min personliga träning har varit allt annat än bra dvs promenader i makligt tempo för att inte hosta sönder revbenen...


Kosten då? Tja besök och påsk har inte gjort sitt till samt att jag börjat slarva igen så nu är det dags att bita i det sura äpplet och ta tag i det igen för även om 12 kg är borta finns det en hel del fler att göra sig av med.


Roligt är att kläder som defentivt inte passade i höstas nu passar (provade ex mina nya stövlar jag köpte i höstas som var väl trånga i skaftet de glappar nu = en nöjdare Erica!).


Provade dock byxor i förra veckan och ligger förstås mellan storlekar och jag vägrar köpa fler byxor i den större storleken så nu gäller det att rycka upp sig så garderoben kan förnyas i byxväg då många är lite väl stora och halkar ner både här och där.


Har i alla fall anmält mig till en springgrupp Umesoftrunners för att komma igång med joggandet på allvar igen!  (Åsa har provat och tyckte det fungerat bra).


De träffs en gång i veckan på Röbäck och med lite draghjälp ska jag nog komma igång på allvar med joggandet särskilt som det alltid är roligare att börja jogga på våren när det blir ljusare och varmare! Eftersom de springer mellan 19.00-20.00 dvs Isak sover så har snälla mormor lovat att barnvakta om det behövs när Andreas arbetar eftermiddag och så har även slaven så med lite hjälp ska det nog gå vägen. 800 kr för 10 gånger kostar det i alla fall.


Onsdagar får bli invägningsdag och fredagakväll och lördag är det ok att äta gott!


Mycket handlar för mig om att verkligen äta alla mål så det blir ett jämnt intag under dagen samt att man inte blir tokhungrig på kvällen och äter "allt" som finns... Så nu borde jag och Isak gå och äta frukost, havergrynsgröt och smörgås blir en bra start på dagen sen ska jag fara och träna när Andreas vaknar!


Av Erica - 7 april 2010 07:48

Jag tycker nog själv att det blev lite väl många tävlingsinlägg i bloggen! Jag gjorde som så att jag skapade en tävlingsblogg där alla som vill kan titta (gör gärna det om ni också vill tävla!).


Den bloggen finns här. http://ericatavlar.bloggplatsen.se/ Gå gärna in och kika och håll en tumme (eller hitta en tävling som ni också vill vara med i)! Tänkte puscha lite för bloggen här så att den inte blir besökstom OM jag skulle råka vinna något så presenterar jag det där också!


Jag har ingen aning om det är lätt eller svårt att vinna tänkte ge detta ett ärligt försök och se vad det ger och ingen kan säga att jag inte deltagit i för få tävlingar denna månad   ha ha jag har nog tävlat om det mesta snart! Fast saker jag INTE vill ha har jag inte tävlat om! Alla tävlingar behöver inte heller länkas från bloggen så en del syns inte här heller.


Vill jag vinna något mera än det andra?


Ja smyckena jag tävlar om vill jag hemskt gärna vinna förstås och att blir resereporter hade väl inte heller suttit helt fel? Tipsa gärna om fler tävlingar om ni vill använd bara senaste inlägget och skriv en kommentar så tävlar jag om tid och möjlighet finns!

Av Erica - 6 april 2010 23:22

Lycklig Error sover gott i fåtöljen bakom mig nu! Promenad med 3 andra flattisar, träning i ca 1 h på parkeringen till skolan och tedrickning tillsammans med snygga flatteflickor. Livet är rätt bra då enligt ung flatteherre.


Lydnadsträningen?


Vi tränade på:


Position: som sagt den suger han går för mkt framför men fick tips av slaven och nötte ett par omgångar och det gick i alla fall framåt. Här behöver vi eg nöta varje dag tror jag så påminn mig gärna om POSITIONEN, upptäckte även att han sitter på tok för långt fram samt är osäker på insättningarna. Mkt att träna på med andra ord.


Ställande/stå: inte tränat detta så mkt förrut men nötte ordet och att stå still. Gick rätt bra.


Platsliggning: ca 3 minuter, gick tillbaka och belönade två el tre gånger fick lägga in ett ligg men annars låg han snyggt och prydligt med tanke på att det var ca 1/2 år sen vi tränade detta senast.


Sonen Isak var också med och han var mycket duktig! Tränade sig själv och upptäckte världen samt matade Krux, Polly och Kyuss med frolic, det finns inget roligare än att mata djur!


För slaven gick det bra tycker jag, Krux är klart mera genomtränad om vi säger som så!

Av Erica - 6 april 2010 14:30

Nu måste det hända något med den stackars hunden som bor i mitt hus... Error the terror är full av möjligheter och träningslust och hans matte är bara så utan träningslust. Så nu har matten dvs jag bestämt att försöka få ihop ett lag till UBHK:s lagtävling 19-20 juni i lydnad och starta i lydnadsettan, den satt ju i stort sett i höstas men jag saknade motivation för att få till det sista så nu MÅSTE jag ju komma till start?


Slaven har lovat att vara med med Krux så då behöver VI två deltagare för att slippa nödlösningen Harry/Kotte med i laget... Man måste ha med tre klasser på fyra deltagare dvs vi saknar i dagsläget en klass 3 eller elitare i vårt lag.


Nödlösningen Harry/Kotte = Harry i tvåan och Kotte i trean är INGEN bra idé de är ju pensionärer numera (fast de skulle säkert bli glada att få träna) samt att jag har nog fullt upp med att få till Error utan att dra in Harry i träning igen...


Började idag med att träna håll fast och platsliggning och lite position i köket. Positionen behöver verkligen filas han går nu för långt fram... Håll fast gick faktiskt riktigt bra och så även platsliggningen började om lite med att träna tid.


Nåja slaven är på gång hitut så vi ska fara och träna lydnad senare när Isak vaknar någonstans i stöcksjö där det inte är fullständigt snöslask!

Av Erica - 4 april 2010 22:30

Sötaste lilla Isak brås varken på mamma eller pappa just nu - han är morgonpigg! Huva att kliva upp 5.00 är INTE skoj... fast på påskdagen fick mamma sova och pappa kliva upp! Att vakna kl 9.00 av att liten Isak tassar in och ger en puss PÅ munnen ÄR skoj och ett väldigt trevligt sätt att vakna på.   


Dagen började med fotografering av valpar under tiden Isak sov lunch. Lavas valpar är nu 4,5 vecka och väldigt söta och pussvänliga!


  

Det går åt en hel del leverpastej för att få småttingarna med på noterna!


     

Men till sist kunde nästan alla stå på fyra fötter samtidigt!


När vi fotat klart hade även Isak sovit klart så då for jag hem och hämtade den unge mannen och for tillbaka för en kopp te och en tur i skogen med Nova.


  

Nåja någon av oss drack INTE te utan var mera intresserad av småpuppisarna....


  

Det är inte så ofta som Isak får böja sig för att kunna klappa hundar!


Efter teet så gick jag och Isak ner till stallet (Totte och Roger hade redan gått ner för att göra iordning Nova). Stallet det var en spännande plats och mest spännande var förstås att vara där man inte får vara så efter en del bråk med Isak så var det då äntligen dags för att spänna för Nova bakom släden.


   Släden med renskinn!

 

  

Nova (som är Alpens dotter) drar på för kung och fosterland!


Det som är fint väder för oss dvs plusgrader och strålande sol är dock inte lika fint väder för draghästar. Det var TUNGT i skogen jättetungt så sista biten hoppade vi av och gick för att underlätta för Nova som gjorde ett "hästjobb" med att dra i sursnön. Isak han älskade att åka släde och skrattade högt vid flera tillfällen och ju mera snö det sprutade desto roligare var det och att det lät från plåten spelade ingen roll.


  

Duktiga hästar får morötter, hård bröd och ett såpabad efter slädturen!

 

  

I bilen på väg till affären.

 

Efteråt for vi på teg till Ica för att köpa färsk köttfärs (klart enklare att använda icke frusen färs när man ska göra köttfärsrutor) och lite annat. Duktiga Isak hade en minikundvagn och var mammas lilla hjälpreda i affären, hämtade varor och packade upp på bandet!


Middag: medelhavsinspirerade köttfärsrutor (recept från Buffé) med pasta. Eller jag åt de medelhavsinpsirerade (fylla med fetaost, lök, senap och kapris) sambon och sonen åt de svenskinspirerade (fyllda med Herrgårdsost)...


Lite kvällsbus och sen var dagen slut! Åtminstonne för Isak, vi andra satt uppe och tittade på tv och slösurfade runt.











  

Av Erica - 4 april 2010 18:43

Nu har vi börjat att renovera vårt gamla "bibliotek"/rum att ställa lådor i... Tanken är att flytta kontoret från vårt blivande sovrum på övervåningen så att vi kan sova uppe i varsitt rum dvs Isak i sitt rum och mamma och pappa i nuvarande kontoret som ska bli sovrum!


Men det är mycket jobb med att få till det som vi vill - framförallt att riva och byta ut väggarna som är allt annat än raka och fina.


  


Dörren ska breddas lite framförallt genom att sätta in smalare dörrlister och sen ska vi ha en skjutdörr för att vinna plats och utrymme i kontoret.

Trätaket ska vitlaseras för att få det lite ljusare i rummet.


  

Den här träpanelens ska rivas bort och så ska vi tapetsera istället dock har vi inte valt tapet än, men det blir en ljus tapet då det är ett ganska mörkt rum med ett enda fönster.


  


En annan vinkel på dörren - takfönstret skymtar också där ska alla lister bli vita och golvet blir samma som i Isaks rum dvs ett ljust laminatgolv från K-rauta.


Möblering får vi återkomma med när vi har bestämt oss!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Löpartävlingar

2012:

 

29/5 Blodomloppet 5 km: 29,48 minuter

1/9 Tjejmilen 10 km:1,07,58

9/9 Umemilen 10 km:1,03,56

Mål med min löpning 2012

Löpning:

 

1. Gå ner till viktmål 2 så jag kan börja springa utan vara rädd för benhinnor mm.

2. Springa blodomloppet 5 km i slutet på maj under 30 minuter.

3.  Springa Nydala runt utan att stanna och under timmen.

4. Springa milen under timmen.

Viktmål 2012

Viktmål:

 

1. Elias inskrivningsvikt

2. Isaks inskrivningsvikt

3. Halvvägs

4. Vikten innan graviditeterna

5. Vikten jag hade när jag red som mest

.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards