Flatcoated

Alla inlägg den 8 april 2012

Av Erica - 8 april 2012 13:52



Har skapat en ny kategori: löpning!


Igårkväll när vi gick nere på strandpromenaden blev jag så grymt sugen på att få börja springa ute. (Tack vare snön som föll för någon vecka sen är det fortfarande ganska lerigt här i Stöcksjö så det lockar inte precis). Längs strandpromenaden har det torkat upp rätt bra då solen ligger på stora delar av dagen och den branta kanten ner mot älven gör att det blir riktigt varmt. Då det ändå inte fanns några pass på IKSU som passade mot tiden då vi ska äta hos svärmor bestämde jag mig för att provspringa ute!


Tog med mig hund, iphone och nya löpardojorna och parkerade nedanför Filmstaden (första misstaget hela kajen är ett byggområde så istället för att börja längs älven fick jag gå upp till Storgatan och runt inne i stan inte riktigt vad jag tänkt mig som start).


Har börjat på pass 1 av vecka 4 dvs: (inom parantes står min pace målet är ju att springa 5 km på 30 minuter så allt med en pace under 6 minuter är jag nöjd med)


5 minuter uppvärmning

3 minuter springa (5,55 min/km)

1,5 minut gå

5 minuter springa (5:59 min/km)

2,5 minuter gå

3 minuter springa (6,04 min/km)

1,5 gå

5 minuter springa (6:23 min/km)

5 minuter nedvarvning


Inte riktigt där än de två sista springintervallerna var inte så långt ifrån men inte riktigt på målet dock var det grymt mycket söndagsflanörer ute (misstag nr 2 söndagförmiddag och påskdagen gissa var alla människor och småhundar i Umeå tog sin söndagspromenad?). Att det var trångt gjorde förstås att man ibland fick anpassa farten och ta in hunden vid sidan så ingen skulle bli rädd och tycka Error var jobbig/hemsk. Att springa på löpband är lättare då är det bara att ställa in farten och springa med.


Det är roligt att springa jag älskar känslan av att orka mer och mer och att kunna ta ut sig fullständigt. När jag stannade Runkeeper efter att själva träningspasset var avklarat hade vi hunnit 4,2km på 30 minuter med uppvärmning och nedvarvning samt promenadinslagen. När nedvarvningen började hade jag vänt och börjat springa tillbaka. När den tog slut startade jag en ny runda och tog en härlig söndagsjogg tillbaka till bilen med lite mera stopp för att fota, kissa hunden etc avg.pace låg då på 7:41 min/km men det var inte särskilt jobbigt utan snarare härligt att lunka fram och känna att man orkar. Vändan tillbaka blev 3,14 km så sammanlagt en söndagstur på 7,29 km på 55 minuter.   


Fördel med att träna ute är att man inte blir lika svettig! (Än så länge i alla fall snart kommer sommaren!!!).

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Löpartävlingar

2012:

 

29/5 Blodomloppet 5 km: 29,48 minuter

1/9 Tjejmilen 10 km:1,07,58

9/9 Umemilen 10 km:1,03,56

Mål med min löpning 2012

Löpning:

 

1. Gå ner till viktmål 2 så jag kan börja springa utan vara rädd för benhinnor mm.

2. Springa blodomloppet 5 km i slutet på maj under 30 minuter.

3.  Springa Nydala runt utan att stanna och under timmen.

4. Springa milen under timmen.

Viktmål 2012

Viktmål:

 

1. Elias inskrivningsvikt

2. Isaks inskrivningsvikt

3. Halvvägs

4. Vikten innan graviditeterna

5. Vikten jag hade när jag red som mest

.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards